Naprawa wtryskiwaczy czopikowych
Wtryskiwacze czopikowe, to jeden z dwóch typów wtryskiwaczy tradycyjnych, stosowane były w silnikach Diesla od pierwszej połowy XX wieku. Dzięki prostej konstrukcji występowały w różnych konfiguracjach, współpracowały z pompami wtryskowymi rzędowymi, rotacyjnymi. Stosowane były głownie w pojazdach o mniejszej pojemności silnika, głównie w samochodach osobowych oraz maszynach rolniczych. Ze względów ekologicznych wtryskiwacze tego typu nie są już stosowane w nowoczesnych konstrukcjach silników. Czołowymi producentami wtryskiwaczy tego typu są firmy Bosch, Lucas (Delphi), Denso, Zexel.
Wtryskiwacze czopikowe - zasada działania
Wtryskiwacze czopikowe wyposażone są w rozpylacz składający się z korpusu oraz iglicy. Iglica w swojej końcowej części posiada stożek, który dopasowany jest do stożka w korpusie. Gdy obie powierzchnie stykają się ze sobą rozpylacz jest zamknięty. Iglica do stożka dociskana jest za pomocą sprężyny znajdującej się w obsadzie wtryskiwacza. W momencie, gdy pompa podaje paliwo ciśnienie działające na stożek wzrasta, a gdy pokona siłę sprężyny iglica jest podnoszona i następuje wypływ paliwa. Na samym czubku iglicy, już poza powierzchnią korpusu rozpylacza znajduje się czopik – jest to element w kształcie bardzo małego cylindra. Wypływające paliwo trafia na czopik i pod wpływem swojego ciśnienia jest rozbijane na bardzo drobne cząstki.
Wtryskiwacze czopikowe w większości zastosowań montowane były w komorze wstępnej – tam rozpylane paliwo miesza się z powietrzem i wtedy trafia do komory spalania. Z tego też powodu ten rodzaj wtrysku nazywa się pośrednim. W bardzo niewielkiej ilości zastosowań wtryskiwacze czopikowe były też stosowane w bezpośrednich systemach wtrysku, gdzie paliwo wtryskiwane jest prosto do komory spalania.


Jesteśmy corocznym laureatem Orłów Motoryzacji
Sprawdzenie wtryskiwaczy czopikowych
Dostarczone do naszej firmy wtryskiwacze w pierwszej kolejności poddawane są testowi na próbniku ręcznym. Dzięki tej próbie, możemy stwierdzić, czy rozpylacz jest szczelny, czy rozpyla prawidłowo, czy jakieś otworki nie są zatkane. W teście tym widzimy także jakie jest ciśnienie otwarcia wtryskiwacza oraz sprawdzamy, czy nie występują przecieki wewnętrzne i nadmierne spadki ciśnienia. Jak widać pomimo prostej konstrukcji jest wiele elementów do sprawdzenia. Na podstawie tych testów możemy ocenić, czy rozpylacz nadaje się jeszcze do regeneracji, czy też konieczna będzie jego wymiana na nowy. Jeżeli testujemy wtryskiwacze tradycyjne przy kliencie możemy od razu podać cenę naprawy, jeżeli wtryskiwacze zostały u nas pozostawione dzwonimy do klienta, aby poinformować o wykrytych usterkach i jaka jest cena naprawy wtryskiwaczy tradycyjnych.
1982
Mamy blisko 40 lat doświadczenia
Naprawa wtryskiwaczy czopikowych
W przypadku, gdy rozpylacze nadają się do ponownego montażu we wtryskiwaczu, usuwany jest z nich nagar oraz myte są w myjce ultradźwiękowej. Zabieg ten pozwala na usunięcie wszelkich osadów zarówno z iglicy jak i obsady rozpylacza. Rozpylacz po takim zabiegu jest testowany i w razie konieczności docierany. Gdy rozpylacz jest już sprawny, montowany jest on na wyczyszczoną obudowę wtryskiwacza oraz regulowane jest jego ciśnienie zgodnie z tabelami ciśnień dostarczanymi przez producenta .
Jeżeli z jakichś powodów rozpylacza nie da się naprawić, montowany jest nowy rozpylacz. W naszym zakładzie stosujemy zarówno oryginalne rozpylacze Bosch, Zexel, Delphi, Denso, jak i zamienniki sprawdzonych producentów takich polski Wuzetem, czeski Motorpal lub włoski Firad. Zaletą wtryskiwaczy czopikowych jest niski koszt naprawy, zarówno na rozpylaczach oryginalnych jak i na zamiennikach.
Wtryskiwacze czopikowe często posiadają także usterki niezwiązane bezpośrednio z rozpylaczem – zdarzają się przecieki lub uszkodzenia wypustek przelewowych. Większość z tych usterek także można naprawić.