Naprawa pompowtryskiwaczy

Samochody ciężarowe od zawsze wymagały solidnych układów paliwowych, zdolnych wytrzymać trudy przemierzanych setek tysięcy kilometrów. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest układ z pompowtryskiwaczami. Chociaż pierwsze pompowtryskiwacze pojawiły się w użyciu na początku 20 wieku, dopiero sterowanie elektroniczne pozwoliło na ich szersze stosowanie.

Czołowymi producentami pompowtryskiwaczy są Bosch oraz Delphi, a stosują je producenci samochodów Scania, Volvo, Renault, Iveco, DAF. Pojawiają się także modyfikacje układów pompowtryskiwaczy – jednostkowe pompy tłoczące oraz oddzielne wtryskiwacze, są to jednak układy opierające się o podobną zasadę działania.

Pompowtryskiwacze - zasada działania

Pompowtryskiwacze łączą w jednej obudowie pompę oraz wtryskiwacz. Konstruktorzy pompowtryskiwaczy zdecydowali się na taką konstrukcję ze względu na możliwość skrócenia drogi jaką musi pokonać paliwo pomiędzy tłoczkiem a rozpylaczem. Wyeliminowanie przewodu paliwowego pomiędzy tymi dwoma elementami pozwoliło uzyskać bardzo wysokie ciśnienia wtrysku, do niedawna przebijające nawet ciśnienia znane z układów common rail.

Zasada działania polega na uzyskaniu nacisku tłoczka od wałka napędowego powodującego wzrost ciśnienia w pompowtryskiwaczu. Gdy tłoczek jest w trakcie pracy, zamykany jest elektrozawór i paliwo pod ciśnieniem kierowane jest do rozpylacza. Ponieważ pompowtryskiwacz może podać paliwo do cylindra tylko w momencie pracy tłoczka, bardzo ważne jest ustawienie właściwego skoku pracy jego tłoczka – gwarantuje to podanie prawidłowej dawki w odpowiednim czasie. Wielkość dawki regulowana jest długością impulsu sterującego.

Jesteśmy corocznym laureatem Orłów Motoryzacji

Naprawiamy ponad 6000 wtryskiwaczy rocznie

Sprawdzenie pompowtryskiwaczy

W zależności od podanych przez klienta objawów mamy dwa sposoby postępowania z pompowtryski-waczami do samochodów ciężarowych. Jednym jest podejście całościowe – test całego pompowtryskiwacza na urządzeniu typu Cambox, po wcześniejszym myciu w myjce ultradźwiękowej. Podczas testu badane są dawki paliwa w różnych warunkach pracy oraz czasy reakcji.

Drugą opcją jest rozebranie pompowtryskiwacza i test jego pojedynczych części. Dzięki takiemu testowi można dokładniej sprawdzić jakość rozpylania rozpylacza oraz ciśnienie otwarcia. Pod mikroskopem można stwierdzić stopień zużycia zaworka oraz tłoczka. Niekiedy można w tym momencie stwierdzić, iż pompowtryskiwacz nie nadaje się już do naprawy i konieczny jest zakup nowego.

1982

Mamy blisko 40 lat doświadczenia

Naprawa pompowtryskiwaczy

Naprawa pompowtryskiwacza zaczyna się od zapewnienia, że część wtryskowa działa prawidłowo – rozpylacz jest albo regenerowany, albo wymieniany na nowy. Regulowane jest ciśnienie otwarcia. Pozostałe elementy pompowtryskiwacza czyli tłoczek, zaworek, korpus czyszczone są w myjce ultradźwiękowej a następnie składane z zastosowaniem nowych uszczelnień. Taki kompletny pompowtryskiwacz trafia na stanowisko testujące – specjalne urządzenie testuje dawki na różnych obciążeniach a także czasy reakcji.

Naprawa pompowtryskiwacza do samochodu ciężarowego to proces czasochłonny, pompowtryskiwacze muszą do nas trafić na kilka dni. Wcześniejsze umówienie terminu naprawy może skrócić ten czas.

Naprawiamy także inne podzespoły

Zadzwoń Teraz i umów termin naprawy