Naprawa pompowtryskiwaczy
Samochody ciężarowe od zawsze wymagały solidnych układów paliwowych, zdolnych wytrzymać trudy przemierzanych setek tysięcy kilometrów. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest układ z pompowtryskiwaczami. Chociaż pierwsze pompowtryskiwacze pojawiły się w użyciu na początku 20 wieku, dopiero sterowanie elektroniczne pozwoliło na ich szersze stosowanie.
Czołowymi producentami pompowtryskiwaczy są Bosch oraz Delphi, a stosują je producenci samochodów Scania, Volvo, Renault, Iveco, DAF. Pojawiają się także modyfikacje układów pompowtryskiwaczy – jednostkowe pompy tłoczące oraz oddzielne wtryskiwacze, są to jednak układy opierające się o podobną zasadę działania.
Pompowtryskiwacze - zasada działania
Pompowtryskiwacze łączą w jednej obudowie pompę oraz wtryskiwacz. Konstruktorzy pompowtryskiwaczy zdecydowali się na taką konstrukcję ze względu na możliwość skrócenia drogi jaką musi pokonać paliwo pomiędzy tłoczkiem a rozpylaczem. Wyeliminowanie przewodu paliwowego pomiędzy tymi dwoma elementami pozwoliło uzyskać bardzo wysokie ciśnienia wtrysku, do niedawna przebijające nawet ciśnienia znane z układów common rail.
Zasada działania polega na uzyskaniu nacisku tłoczka od wałka napędowego powodującego wzrost ciśnienia w pompowtryskiwaczu. Gdy tłoczek jest w trakcie pracy, zamykany jest elektrozawór i paliwo pod ciśnieniem kierowane jest do rozpylacza. Ponieważ pompowtryskiwacz może podać paliwo do cylindra tylko w momencie pracy tłoczka, bardzo ważne jest ustawienie właściwego skoku pracy jego tłoczka – gwarantuje to podanie prawidłowej dawki w odpowiednim czasie. Wielkość dawki regulowana jest długością impulsu sterującego.


Jesteśmy corocznym laureatem Orłów Motoryzacji
Sprawdzenie pompowtryskiwaczy
W zależności od podanych przez klienta objawów mamy dwa sposoby postępowania z pompowtryski-waczami do samochodów ciężarowych. Jednym jest podejście całościowe – test całego pompowtryskiwacza na urządzeniu typu Cambox, po wcześniejszym myciu w myjce ultradźwiękowej. Podczas testu badane są dawki paliwa w różnych warunkach pracy oraz czasy reakcji.
Drugą opcją jest rozebranie pompowtryskiwacza i test jego pojedynczych części. Dzięki takiemu testowi można dokładniej sprawdzić jakość rozpylania rozpylacza oraz ciśnienie otwarcia. Pod mikroskopem można stwierdzić stopień zużycia zaworka oraz tłoczka. Niekiedy można w tym momencie stwierdzić, iż pompowtryskiwacz nie nadaje się już do naprawy i konieczny jest zakup nowego.
1982
Mamy blisko 40 lat doświadczenia
Naprawa pompowtryskiwaczy
Naprawa pompowtryskiwacza zaczyna się od zapewnienia, że część wtryskowa działa prawidłowo – rozpylacz jest albo regenerowany, albo wymieniany na nowy. Regulowane jest ciśnienie otwarcia. Pozostałe elementy pompowtryskiwacza czyli tłoczek, zaworek, korpus czyszczone są w myjce ultradźwiękowej a następnie składane z zastosowaniem nowych uszczelnień. Taki kompletny pompowtryskiwacz trafia na stanowisko testujące – specjalne urządzenie testuje dawki na różnych obciążeniach a także czasy reakcji.
Naprawa pompowtryskiwacza do samochodu ciężarowego to proces czasochłonny, pompowtryskiwacze muszą do nas trafić na kilka dni. Wcześniejsze umówienie terminu naprawy może skrócić ten czas.